Henrik Thostrup Jensen

Monday, January 01, 2007

Godt nytår

Håber alle er kommet godt ind i det nye år.

I anledning af det nye år er jeg blevet ramt af den nye licenslov (jeg har ikke fjernsyn), og skal derfor til at betale licens. For at tilmelde sig som licensbetaler skal man udfylde en form på dr.dk med CPR-nummer, navn, adresse, etc. Dette skal så sendes i klartekst - WTF? Da jeg er en ekstremt lovlydig borger ved jeg at dette er i strid med persondata lovgivningen. Jeg har derfor sendt følgende e-mail til DRs licenskontor:


Hej Licenskontor (og godt nytår).

Jeg er dags dato blevet ramt af de nye licensregler og har derfor ville tilmelde mig på jeres side. Dette er dog noget problematisk da formen beder om CPR-nummer og har tænkt sig at sende det (og andre oplysninger) i klartekst (dvs. ikke krypteret) til jer. I følge persondataloven skal CPR-nummer betragtes som privat data, og ved at sende det i klartekst vil det ikke blive holdt privat. Derfor:

Er der andre måder at blive tilmeldt licens på?

Forklar venligst hvorfor jeg skal oplyse mit CPR nummer til jer? Licenssystemet lader alligevel til at være stærkt baseret på adresser.
Se evt. persondataloven paragraf 5, stk. 2, og evt. stk 5.

Få dog opdateret jeres hjemmeside til at overholde persondataloven.


Udover licens skal jeg også til at betale af mit studielån (som dog er af en overkommelig størrelse). Håber budgetkontoen holder.

Labels: , , ,

2 Comments:

  • Hvis du ser efter så er den frame som indeholder formularen faktisk https
    (https://www.dr.dk/licensfrontend/licenstilmelding.aspx)

    Så haha, du kan godt tige dig sammen og betale licens :P

    By Blogger Unknown, at 2:36 pm  

  • ARGH! Det er faneme dårlig spottet af mig.

    Jeg vil dog stadig gerne vide hvad de skal bruge mit CPR-nummber til.

    By Blogger Henrik, at 11:22 pm  

Post a Comment

<< Home